Voorschrift Brekendnieuws.nl: Te triest voor woorden, maar wel goed om te weten. Betaal niets, gebruik de fiets! š
Sinds gemeenten scanautoās inzetten, is het aantal parkeerboetes spectaculair gestegen.
Daarnaast kiezen meer automobilisten ervoor om toch het parkeergeld te betalen nu de pakkans groter is. De gemeentekas vaart er wel bij.
De hoeveelheid bekeuringen is in steden die scanauto’s inzetten vaak tientallen procenten hoger, dan in het jaar voordat de digitale boetemachine daar zijn intrede deed. Soms is er zelfs sprake van een verdrievoudiging. Dat blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij een reeks grote gemeenten in Nederland.
Razendsnel
Parkeerwachters hoeven niet meer te voet te beboeten, maar laten simpelweg de auto het werk doen. Cameraās op het dak van hun wagen scannen razendsnel alle kentekens. Heeft een bestuurder geen parkeergeld betaald, dan krijgt die een aantal dagen later bijna volledig geautomatiseerd een boete.
Automobilisten kregen in de gemeente Amsterdam in 2018 voor bijna 30 miljoen euro naheffingsaanslagen, omdat zij geen parkeergeld hadden betaald. In 2012, het jaar voordat de hoofdstad de scanauto invoerde, bleef de teller nog steken op 18,5 miljoen euro.
In Tilburg lijkt de kans op een parkeerbon recent het hardst gestegen. “Met de inzet van de scanauto zien we dat het aantal opgelegde naheffingen ongeveer verdrievoudigd is“, verklaart woordvoerder Tom Daelman van de Brabantse gemeente.
Het aantal zones voor betaald parkeren is uitgebreid, maar de gemeenten Tilburg en Amsterdam schatten in dat de invoering van de scanauto de grootste rol speelt bij de stijging.
Dankzij de rijdende boetemachines is betaald parkeren een goudmijn voor gemeenten geworden. Hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft: “Controles zijn goedkoper, er komt meer geld binnen uit boetes en doordat mensen weten dat de pakkans groter is, gaan ze eerder parkeergeld betalen.”
Dat beaamt onder meer de gemeente Utrecht. “De betalingsbereidheid is tussen 2016 en 2018 gestegen van 71 naar 84 procent“, stelt woordvoerder Matthijs Keuning. De opbrengst uit parkeerautomaten steeg in de Domstad van 18 naar 24 miljoen euro per jaar.
216 miljoen euro
Amsterdam inde het laatste jaar zonder scanautoās in totaal 157 miljoen parkeergeld. Dat is afgelopen jaar gestegen tot een recordbedrag van 216 miljoen euro. Als in juli de boete in Amsterdam van 47,60 naar 62,70 euro gaat, kan de stad vermoedelijk rekenen op nog eens tien miljoen euro extra inkomsten uit parkeerboetes.
Bron: AD.nl