Werkdruk leraren neemt af doordat ze zelf mogen kiezen waar extra geld naartoe gaat

Konijn en kuiken

Een extra onderwijsassistent. Iedere leerkracht een iPad. Of zelfs: konijnen op het schoolplein. Leerkrachten op basisscholen hebben het extra geld om de werkdruk te verlagen op verschillende manieren ingezet. En met succes, blijkt uit onderzoek onder schoolbestuurders. Zij stellen dat de werkdruk hierdoor is afgenomen.

Twee jaar terug protesteerden circa 60 duizend leerkrachten op het Malieveld voor hogere salarissen en lagere werkdruk in het basisonderwijs. Met succes, want het kabinet kwam met geld over de brug. Om de werkdruk te bestrijden hadden scholen daardoor het afgelopen schooljaar 237 miljoen euro te besteden – 155 euro per leerling. Dit bedrag loopt de komende jaren nog op.

Leraren mochten zelf bepalen hoe ze het geld op hun school wilden uitgeven. ‘Het mooie is dat de teams echt hebben gekeken wat zij nodig hebben’, zegt voorzitter Rinda den Besten van de PO-raad, de organisatie van basisschoolbesturen. ‘Veel scholen kiezen voor een extra gymdocent, een onderwijsassistent of betere ict, maar we zien ook heel andere dingen: een masseur ter ontspanning, yogalessen tussen de middag of een ingehuurde pleinwacht zodat de leraren zelf pauze hebben.’

Konijnen en kippen

Volgens Suzanne de Koning van basisschool
SBO De Werf in Amersfoort draait het allemaal om autonomie. Haar team besteedde het werkdrukgeld vorig jaar aan konijnen, kippen en een keuken. ‘Ik wilde niet naar de knelpunten kijken, maar naar wat ons plezier geeft’, zegt ze. ‘Mijn doel was werkpleziervergroting.’ Dat doel is bereikt, stelt ze.

Lees het hele artikel op Volkskrant.nl.

. . .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *